Latgalieši ir ģenētiski un
neatraujami saistīti ar pārējiem Latvijas latviešiem, un nācijas valoda mums
visur ir viena — latviešu valoda. Bet latviešu valodai ir vēsturiski
izveidojušās divas rakstības tradīcijas — visai nācijai kopīgā latviešu
literārā valoda un latgaliešu rakstu valoda, kas Latgalē faktiski pilda
reģionālās valodas funkcijas. Tajā uzrakstīta arī plaša literatūra.
Nepazīdami un neiepazīdami latgaliešu rakstu valodu, mēs atsakāmies no
lielas latviešu kultūrai piederīga mantojuma daļas. Latgaliskais arī ir
latviskais, un latviskais ir arī latgaliskais. Iepriekšējos gadsimtos
vietējo latviskumu Latgalē nav spējuši iznīcināt ne pārpoļotāji, ne
pārkrievotāji, un arī tādēļ latgaliešu rakstu tradīcijai ir jāatdzimst un
jādzīvo.
Jau Rainis bija dziļi pārliecināts, ka tauta
savu pašapziņu un dzīvotspēju var uzturēt, tikai balstoties varonīgā
pagātnē. Ikvienam cilvēkam ir svarīgi apzināties savas saknes, būt garīgi
bagātam, un tikai tāds indivīds jūtas atbildīgs par savu ģimeni, tautu,
tēvzemi, cilvēci. Zenta Mauriņa uzskatīja, ka latviešu tauta izdzīvos tādēļ,
ka garīgās vērtības nav iznīcināmas ne ar uguni, ne dzelzi. Tās audzina
cilvēku, māca just, redzēt un ieraudzīt, lepoties ar savu tautu.
UNESCO
ziņojumā
“Izglītība 21. gadsimtā” ir noteikti četri izglītības pamatprincipi jeb
mācīšanās veidi:
1)
mācīšanās zināt, lai
iegūtu sapratnes līdzekļus;
2)
mācīšanās darīt, lai
spētu radoši sadarboties ar apkārtējo pasauli;
3)
mācīšanās dzīvot
kopā, lai piedalītos un sadarbotos ar citiem cilvēkiem visās cilvēka
darbības jomās;
4)
mācīšanās būt, lai
labāk attīstītu personību.
Personība ar plašu, kultūras ziņā bagātu un
gudru pasaules redzējumu bez nacionālās identitātes, sava novada
kultūrmantojuma apzināšanās nevar izveidoties.
2000.
gada 1. septembrī spēkā
stājies
1999. gada 21. decembrī
pieņemtais Valsts valodas likums, kura 3. panta 4. punktā teikts:
“Valsts nodrošina latgaliešu rakstu valodas
kā vēsturiska latviešu valodas paveida saglabāšanu, aizsardzību un
attīstību.” Arī Izglītības un Zinātnes ministrijas izstrādātajā
Pamatizglītības standartā (apstiprināts IZM vadības sēdē
1998. gada 30. aprīlī)
iekļauta prasība iepazīstināt skolēnus ar sava novada īpatnībām un
savdabību.
Lai Pamatizglītības standarta prasības
īstenotu Latgales kultūrvēsturiskajā reģionā,
2000.
gada 1. aprīlī tika
izveidota Latgaliešu valodas, literatūras un kultūrvēstures skolotāju
asociācija, kas
2001. gada 17. janvārī
reģistrēta kā sabiedriska organizācija LR Uzņēmumu reģistrā. Asociācijas
mērķis — saglabāt latgaliešu rakstu valodu, veicināt kultūrvēsturiskā
mantojuma apguvi Latgales skolās. Tas jaunajai paaudzei ļaus iepazīt novada
kultūrvēstures savdabību un bagātību, sekmējot nacionālo un vispārcilvēcisko
vērtību vienotības apzināšanos Latvijas un Eiropas kontekstā, veidojot
humānu, augsti tikumisku un garīgi bagātu personību ar savu nacionālo
pašcieņu. |